Joulukuun esittelyssä: FIN-13 Marianne Rautelin

Näin uuden vuoden ja surffikauden alkamisen kynnyksellä käynnistämme SPLL:n www-sivuilla uuden juttusarjan, jossa julkaisemme joka kuukausi kuvauksen suomalaisesta surffarista, joka on tavalla tai toisella jäänyt mieleemme Suomi-surffin pienessä, mutta sitäkin mielenkiintoisemmassa maailmassa. Ensimmäisenä profiilikuvaan valikoitui pitkän purjelautailu-uran saavuttanut FIN-13 Marianne Rautelin.

Marianne on kiertänyt useita vuosia kotimaisia purjelautailun ranking- ja SM-kisoja lähes kaikissa kisaluokissa. Viime vuosina Marianne on profiloitunut erityisesti Slalom-luokan purjehtijaksi kiertäen hyvällä menestyksellä myös kovia kansainvälisiä kisoja. Kisamatkustamisen ja treenaamisen yhdistäminen työ- ja perhe-elämään ei ole helppoa, mutta Marianne on osoittanut sen olevan täysin mahdollista – tarvitaan vain rutkasti järjestelyä, uskoa omaan tekemiseen, uskallusta sekä vankka perheen ja sponsoreiden tuki. Tästä todistuksena pelkästään kauden 2017 aikana 18 osallistuttua kilpailua, joista 4 PWA World Cup –tapahtumaa, 2 IFCA Slalom-mestaruuskilpailua, 2 long distance –kisaa, 1 Pohjoismaiden mestaruuskilpailu, 4 kansallista mestaruuskilpailua ja 5 kansallista ranking-kilpailua.

Marianne: ”Numeroiden valossa tämän vuoden saldoksi kertyi ennätykselliset  59 kisapäivää, joista 38 ulkomailla. Matkustin kisamatkoilla 62 500 km, reilut 1,5-kertaa maapallon ympäri. Tuulta riitti tarpeeksi 98 lähtöön ja 141 starttiin.  Vaikka lähtöjä lopulta kertyi melkoinen määrä, olivat etenkin alkukaudesta kilpaillut Korean ja Japanin PWA osakilpailut sekä Ranskan MM-kilpailu tuuliolosuhteiltaan heikkoja. Yhteensä näissä kisoissa kilpailtiin vain 4 lähtöä. Matkat ovat kuitenkin aina suuria elämyksiä, vaikka yhtäkään lähtöä ei saataisi ajettua.

Kausi oli melko uskomaton ja unohtumaton.  Kauden kruunasivat syyskuussa ja marraskuussa haastavissa oloissa kilpaillut Tanskan ja Uusi Kaledonian PWA osakilpailut, joiden hienot tulokset nostivat minut PWA slalom rankingin 7. sijalle. Tiettävästi tämä on historiallinen tulos suomalaiselle, mutta myös PWA-tasolla ikäiselleni purjelautailijalle.”

Parhaat saavutukset:

7. sija PWA slalom ranking 2017

3. sija IFCA slalom MM (Almanarre, Ranska 2012)

4. sija IFCA slalom MM (Costa Brava, Espanja 2013)

4. sija IFCA slalom MM (Bol, Kroatia 2016)

1. sija  WISSA slalom (Riika 2009, Kalajoki 2013 ja Vörstjärvi, Viro 2016)

Seuraa Mariannea:

Loftsails International Team Rider

Patrik Pro Team Rider

TWIND racing team

Tammikuussa 2018 julkaisemme seuraavan surffariprofiilin. Surffaria saa myös ehdottaa jutun ja kuvien kera mailitse osoitteeseen info@purjelautaliitto.fi! Tilillä ei tarvitse olla suurta kisakokemusta tai osaamista – se riittää, että harrastaa jotain liittomme edustamista vesilajeista: purjelautailu, kiteily, SUP, talvisurf!