SPLL:n kuulumisia, vuosikokous ja vuosijuhla

Hyvä suomalainen surffikansa,

Vuosi 2016 on kulunut jokseenkin seesteisissä tunnelmissa. Purjelautailuluokkien kansalliset rankingit ja SM-kilpailut ovat sujuneet omalla painollaan varsin mallikkaasti, kiteharrastajat ovat jatkaneet vahvaa, yhteisöllistä toimintaa alueellisesti ja Suomen SUP-liitto on ylläpitänyt menestyksekkäästi kansallista kisasarjaa. Omalta osaltani olen hieman pahoillani, etten kuluneena vuonna omannut riittävästi rahkeita liiton toiminnan aktivoimiseksi enemmän harrastajien suuntaan. Vuosi 2017 olkoon merkittävä parannus tähän!

Liiton vuosikokous järjestetään Vene 17 Båt -messutunnelmissa messujen ensimmäisenä viikonloppuna Helsingissä, 10.-12.2.2017 välisenä aikana. Kauden päättäjäisten jäätyä pitämättä pyrimme tuottamaan vuosikokouksen yhteyteen iltajuhlan, jossa palkitsemme kaudella 2016 menestyneitä surffaajia ja tutustumme tulevan kauden uusiin juttuihin ja tuttuihin. Tarkempi aikataulu julkaistaan vuosikokouskutsun yhteydessä tässä tammikuun alkupuolella.

SPLL:n johtoryhmä kokousti marraskuussa 2016 Tampereella. Kokouksessa käsiteltiin mm. kilpailukalenteri kaudelle 2017. Kalenteri julkaistaan tammikuun aikana täällä SPLL:n www-sivuilla. Purjelautailupuolella merkittävimpänä uutena asiana kaudella 2017 on Formula- ja Raceboard-luokkien avoin PM-kilpailu, joka järjestetään Yyterin Surfkeskuksella heinäkuun viimeisen viikon lopulla. Kilpailu on samalla FW-luokan tason 2 World Ranking -kisa. Kilpailukutsu tarkempine aikatauluineen julkaistaan helmikuun 2017 alkupuolella.

Yyterin Surfviikko ajoittuu tänä vuonna ajalle 17.-23.7.2017, Pori Jazzien aikaistuttua ajalle 8.-16.7. Heinäkuun loppupuoliskosta tulee näin ollen varsin täyteläinen Formula- ja Raceboard-luokkien kilpaillessa PM:ien lisäksi myös surfviikolla. Toisaalta heinäkuu on yleisin kesälomakuukausi, ja toivommekin saavamme aikaiseksi Yyteriin todellisen surfkisakylän kuun loppupuolelle. Edellisistä kansainvälisistä SPLL:n isännöimistä kilpailuista on vierähtänyt tovi ja olemme innoissamme saadessamme kahden luokan kv-ratakisat pitkästä aikaa Yyterinlahdelle.

SPLL:n kiteajos tuottaa leijalautailijoille oman kilpailukalenterin tulevalle kaudelle. Tarkoituksena on aktivoida lajikisoja matalan kynnyksen kilpailuilla ja tuoda kisojen myötä harrastajia yhteen laajemmaltakin alueelta.

Erityisesti purjelauta- sekä leijalautaluokkia kiinnostava uutuus kaudelle 2017 on Foil-sarjan lisääminen kaikkiin kilpailuluokkiin. Mikäli kilpasarjassa on minimissään 5 osallistujaa, lisätään kilpailuun foil-sarja. Osallistujia ollessa sarjassa alle 5 foilit ovat oikein tervetulleita kisaamaan; palkintosijaa foililla ei alle 5 osanottajan kisassa saa, mutta ajokokemusta ja vertailukohtia senkin edestä. Tämä kansainvälisillä vesillä jo hyvinkin tilaa saanut surffimuoto on tervetullut uutuus myös kotimaan vesillä.

Suomen SUP-liiton rankingkilpailuiden rinnalla järjestetään kotimaassa ensi kaudella SUP Marathon-kiertue. SPLL on mukana tukemassa tätä SUP-matkakilpailuiden sarjaa, joka on suunnattu erityisesti aktiivisille matka- ja retkisuppaajille.  SUP Marathon-kiertueella kilpaillaan eri puolilla Suomea neljässä eri kilpailuissa, joista viimeisin on SPLL:n ja HSK:n yhteistapahtuma Lauttasaaren Ympäripurjehdus 2017. Sarjan järjestäjä tiedottaa kiertueesta lisää kauden lähestyessä.

Talvisurffin osalta kansallisista kilpailuista ei ole vielä saatu ehdotuksia tai päätöksiä. Talvikauden merkittävin surftapahtuma, talvipurjehduksen MM-kilpailut eli WISSA 2017 järjestetään Venäjän Tolyatissa 20.-26.2.2017. Talvikiteilyn osalta luvassa on myös Long Distance Snow Kiting World Cup 2017, joka koostuu Venäjän TOKE- (Trans-Orego Kite Enduro), Norjan VAKE-(Varanger Arctic Kite Enduro) ja Suomen PAKE- (Pallas Kite Enduro) tapahtumista.

Huom! WISSA eli MM-kilpailuita hallinnoiva organisaatio ei ole toistaiseksi saanut ehdotuksia WISSA 2018-tapahtuman järjestäjästä. Mikäli sinulla on tiedossasi otollinen järjestäjämaa ja/ tai -taho, ole siitä yhteydessä allekirjoittaneeseen sähköpostitse (osoite alla). WISSA on maailman pisimpään yhtäjaksoisesti jatkunut purjelautailun MM-kilpailu ja tätä upeaa perinnettä pyrin itsekin WISSAn presidenttinä vaalimaan. WISSA MM-kilpailu kerää yhteen yli 100 kilpailijaa yli 10 eri maasta, joten tapahtuman järjestäminen on tärkeää käynnistää ajoissa. IWWA eli kansainvälinen talvisurffauksen kattojärjestö (International Winter Windsurfing Association) omaa kuitenkin valmiin organisaation auttamaan kilpailun tuottamisessa ja tuomaroinnissa, joten uudetkin järjestäjämaat ja -tahot ovat lämpimästi tervetulleita mukaan tapahtuman isännäksi!

Tulevaan kesäkauteen lopuksi vielä poiketen, SPLL haluaa tukea kilpailunjärjestäjiä ammattimaisen kilpailun järjestämisessä tarjoamalla jäsenilleen Suomen Purjehdus ja Veneily SPV:n järjestämiä kilpailunjärjestäjä- ja kilpailupäällikkökoulutuksia. Koulutukset kestävät lauantaista sunnuntaihin ja antavat vahvan tietopohjan kilpailun menestyksekkäälle järjestämiselle. Olethan pikaisesti yhteydessä allekirjoittaneeseen, mikäli sinä tai joku seurassasi on kiinnostunut kilpailun järjestämisestä! Mikäli kiinnostusta herää riittävästi, voimme esimerkiksi järjestää tilauksesta yhteisen kilpailunjärjestäjäkurssin.

Palataan pian vuosikokouskutsun, kilpailukalenterin ja muiden kauden 2017 aktiiviasioiden tiimoilta.

Siihen saakka toivotan erittäin menestyksekästä Uutta Vuotta 2017 kaikille surffareille!

Sanna Päivärinta, Puheenjohtaja

sanna.paivarinta (ät) gmail.com