Leveän kelkan rakennusohjeet

Jatkakaa joku kuvien lisäilyä ja muotoilua…

Venäjän Vadim Volotskoi on kehittänyt 2010 – 2011 todella tomivan kelkkamallin talvipurjehdukseen. Leveä kelkka antaa todella hyvän mahdollisuuden hyödyntää ison purjeen pinta-alaa vaikeissakin olosuhteissa, on helppo ajaa aloittelijallekin ja kulkee jopa pehmeässä ja märässä lumessa, missä muut kelkat eivät kulje.

Tässä lyhyt rakennusohje. Jos kaikki osat löytyvät valmiina, kelkan kokoamiseen menee noin yksi päivä tai pari iltaa.

Tarvittavat osat:

  • 2 kpl mäkihyppysuksia 240 – 270 cm
  • 9 – 15 mm vaneripala n. 100×1200 mm
  • 2 kpl M10 kierretankoja 1000 mm sekä 4 kpl n. 150 mm
  • 4 kpl kiinnityslatakoita (10 mm rreiällä olevat metallipalat tai aukiporatut M10 mutterit hitsattuna noin 50 mm välillä n. 70×60 mm levyyn)
  • 4 kpl 30×240 mm palaa 5 – 7 mm rosteria taivutettuna, 10 mm tapit toiseen päähän hitsattuna
  • 12 kpl M10 muttereita (ei nylock), 8 kpl M10 nylock muttereita
  • 6 – 7 kpl M8 uppomuttereita tai M8/M12 kierremuttereita
  • 8 kpl M8 n. 25-40 mm pulttia muttereineen (rautojen kiinnittämiseen vaneriin)
  • 4 kpl n. 80×100 mm palaa 2-3 mm vahvaa alumiinilevyä
  • riittävästi uppokantaruuveja
  • 4 kpl säädettäviä jalkalenkkejä tai erittäin tukevaa nostoliinaa
  • n. 120×40 cm pala kumista rihlamattoa
  • maalia tai lakkaa
  • kontaktiliimaa

Leikkaa vaneri muotoonsa pistosahalla, pyöristä reunat. Sijoita takimmaiset suksikiinnitykset n. 350 mm takareunasta ja etummaiset noin 400 mm päähän takimmaisista. Poraa 6 – 7 kpl reikiä keskelle eteen noin 60 mm välein ja asettele uppomutterit tai M8 kierremutterit niihin (mastonjalan kiinnitykseen). Poraa tarvittavat reiät. Maalaa dekki haluamasi väriseksi.

Hitsaa tai hitsauta metalliosat. Poraa tarvittavat reiät rosteriporalla. Taivuta kantopalat ja M10 säätötangot. Viistä ja pyöristä tarvittaessa. Tarkista mitoitukset ja toimivuuden.

 

 

Kiinnitä kantopalat dekkiin (varmista ristimitalla että ovat symmetrisiä), katkaise metriset kierretangot sopivan mittaisiksi ja pyöristä kierteiden päät. Asettele mutterit paikoilleen. Säädä leveys sopivaksi kierretangoilla, kiristä niin paljon, että dekki taipuu kaarelle. Jatkossa jäykistä kelkkaa kierretankoa kiristämällä, löysää jos kelkka tuntuu liian jäykältä. Sukset toimivat parhaiten silloin, kuin leveys reunasta reunaan mitattuna on edessä 15 – 25 mm leveämpi kuin takana. Mitä suurempi haritus, sitä helpommin kelkka reagoi ohjausliikkeisiin, mutta samalla hidastuu nopeus. Ylimääräiset kierteet voi rälläköidä pulttien päistä pois.

 

 

Leikkaa kumimatosta sopivan muotoiset palat, piirrä ääriviivat dekkiin, levitä kontaktiliima molemmin puolin, aina kuivahtaa ja pistä palat kiinni. Näin saat hyvät liukuesteet – kiinnijäätynyt jää ja lumi ovat helposti potkittavissa irti.

 

 

Jalkalenkit kannattaa asetella ensimmäisen koeajon jälkeen. Paikka on suksikiinnikkeistä vähän taempana (takalenkit suksien suuntaisiksi) ja edessä (etummaiset lenkit noin 45 asteen kulmaan). Näitä voi siirrellä myöhemmin jos ei osu kohdalleen heti kerralla.

 

Pleitti kiinnittyy M8 kierteisiin, paikka riippuu purjeen koosta, tuulen nopeudesta ja ajoasennosta. Kannattaa kokeilla! Sukset pitää voidella kelin mukaisesti (voiteet lämpötilan mukaan, fluoria mikäli lumi on kostea). Suksien kulmaa säädetään alustan ja tuulen nopeuden mukaan – pehmeällä lumella sukset lähes vaakatasoon, kovalla hankiaisella jopa 30 asteen kulmaan. Heikossa tuulessa loiva kulma riittää, mutta kovassa tuulessa kulma lisättävä jottei kelkan perä luista sivuttain.

 

Hyviä tuulia!
Terrieri, FIN-413

Leave a Reply

Before you post, please prove you are sentient.

Paljonko on kuusi plus viisi?