KESÄKUUN ESITTELYSSÄ: RITA DEKITE!

Katse horisontissa ja koukussa tuuleen jo puoli vuosikymmentä.
Tällä kertaa purjelautaliiton profiiliesittelyssä on Rita Dekite! Tämä esittely onkin hieman erilainen mitä aikaisemmat, koska Rita sai aivan vapaat kädet elämäntyylinsä tarinointiin!
Nautinnollista lukuhetkeä kaikille.

Ikä on vain numeroita, ne eivät paina, koukussa on Rita. Oli sitten kyseessä purje tai leija, puomi kuin puomi niin vauhti päällä. Tosissaan mutta ei tosikkona.

Kuva  Essi Ii

Leijalautailu kiinnosti ensin vain kuvausmielessä mutta kaverit saivat Ritan koukkuun kiinni ja sitten se olikin rakkautta tositarkoituksella. Vuodessa kertyy kevyesti yli satakin sessiota pääosin Hangon vesillä. Fyysisesti leijalautailu on kevyempää kuin purjelautailu, mutta on erittäin tekninen laji kaikkiaan.

Aloitettuaan leijan kanssa treenailun Rita keskittyi enimmäkseen kruisailuun. 2 vuotta aloittamisen jälkeen hän kumminkin aloitti hyppytreenit. Kavereiden menoa kuvatessa ja seuratessa hypyt alkoivat kiehtomaan hetki hetkeltä enemmän ja siinä se uusi kipinä sitten syttyikin. Oli mikä vuoden aika tahansa niin harjoittelu tempasi mukaan todenteolla. Hyppyjen korkeus ei ylittänyt 4.5m, mutta se tunne kun lennät, oli sanoinkuvaamattoman mahtava..

Kuva  Sailpix.fi – Erik Lähteenmäki

Lähiaikoina on täytynyt ottaa rauhallisemmin jalan takia, joka onkin ollut jo alusta alkaen hieman esteenä lajissa kehittymiselle. Nykyään täytyy siis minimoida riskit ja se saa toistaiseksi riittää hänelle. Tällä hetkellä Ritalle vaikein laji on kävely. Kaveritkin ovat jo kerenneet tottumaan nilkutteluun spoteilla, mutta heti kun hän saa jalkansa jalkaremmeihin kiinni ei ole hätää, koska askelia ei merellä tarvitse ottaa.

Rita on myös kokeillut lainelautailun tyyppistä kiteilyä Twintip laudan lisäksi. Se kiehtoi ja on kevyempää, ns. aitoa leijailua aalloilla tuulen saattelemana.

Ritalla leijojen koot vaihtelevat: pumpattavissa 5, 6, 8 ja 9 ja patjaleijoissa 6, 8, 10 ja 11 (Ritan päävalinta talvella). Viime aikoina 11m2 on ollut myös ahkerassa käytössä merellä. Leijamerkit RRD kitei ja Flysurfer Speed 4 ja Sonic2 . Laudat  ovat RRD ja F one.

Rita pärjää hyvin pienillä laudoilla ja leijoilla 50kg painonsa johdosta. Hänelle tuulimarginaali on hulppea: 4m/s -25.7m/s. Myrskyt kiehtoivat jo 2013 syksyllä ja sinnehän sitä mentiin ja siihen jäätiin koukkuun.
Myrskyjä odotellessa.. myrskykeleissä on oltava itse vahva. Se on teknisesti haastavaa, mutta antavaa…

Kuva Essi Ii

Ritan lentäviä lausahduksia:

“Never give up…”
“6 ja 8…”
“Go for it…
“Nyt on hyvä tasainen tuuli…on on..”
“Saa jännnittää…”
“Hitsi kun tuulee hyvin”
“Aina tuulee, Every day is a kiteday”

Pilke silmäkulmassa…aina…

Heinäkuussa 2018 julkaisemme seuraavan surffariprofiilin. Ilmianna surffari kaverisi info@purjelautaliitto.fi! Tilillä ei tarvitse olla suurta kisakokemusta tai osaamista – se riittää, että harrastaa jotain liittomme edustamista vesilajeista: purjelautailu, kiteily, SUP, talvisurf!