TWIND SPEED CHALLENGE 2013 ON PÄÄTTYNYT

Twind & Rautio Sports Speed Challenge 2013 on päättynyt. Osallistujia oli tällä kaudella yhteensä 29kpl. Syksyn kelit eivät ihan suosineet viime kausien tapaan, kovimmat tuulet saatiin vasta kisan päätyttyä. Silti moni paransi omia pohjiaan mikä on jo sinänsä loisto saavutus.

Haluamme kiittää kaikkia kilpailun sponsoreita:

Twind (KA Sails, mXr)

Rautio Sports (Airush)

Surfpiste

Captain’s Shop (Cabrinha)

Kilpailun kaikki tulokset löydät Speed Challengen tulospalvelusta.

Lopputulokset 2013 – Purjelauta

Purjelautaluokan voiton nappasi Ian Rautelin jo toisena vuotena peräkkäin. Ianilla on motivaatio kohdillaan eikä aristele haastavampiakaan olosuhteita. Tomi Kalatielle toinen sija on hänen paras sijoituksensa Speed Challengessa, lisäksi hän myös paransi henkilökohtaista ennätystään. Ari Oksalle kolmas tila on hänen toinen kertansa palkintopallilla, vuonna 2010 Ari nappasi voiton.

Twind Speed Challenge 2013 TOP 3 Windsurf

Ian palkitaan Twindin sponsoroimalla mXr speed evällä, Tomi ensimmäisenä ei sponsoroituna kuskina nappaa pääpalkinnoksi Twindin sponsoroiman valinnaisen Ka Sail purjeen mastolla ja Ari palkitaan 50€ arvoisella surfpisteen lahjakortilla!

Purjelautaluokan kokonaistilastojen kärkeen ei tällä kaudella tullut muutoksia.

Finnish Speed Challenge alltime TOP 3 Windsurf

Lopputulokset 2013 – Leijalauta

Kai Schröder vei leijaluokan voiton jo kolmantena vuotena peräkkäin, Anssi Pesonen tiukasti kannoilla. Vaikkakin Leijaluokassa osallistujia oli tänä vuonna harmillisen vähän on ilo huomata, että ennätykset pakkuivat kummallakin kärkikuskilla. Myös ensimmästä kautta mukana oleva Jukka Kabanow tulee varmasti parantamaan tulostaan tulevina vuosina.

Twind Speed Challenge 2013 TOP 3 Kite

Kai kuittasi voitollaan Rautio Sportsin sponsoroiman Airush Sector 66 2012 laudan, Anssi palkitaan Captain’s Shopin sponsoroimalla  Cabrinhan Kite trapetsilla ja Jukka saa Surfpisteen 50€ arvoisen lahjakortin.

Kai Schröder palkintolautansa kanssa.

Leijaluokan kokonaistilaston kärjessä tulokset paranivat.

Finnish Speed Challenge alltime TOP 3 Kite

Voittajien haastattelut

Olemme perinteisesti aina tehneet pienet voittajien haastattelut. Nyt kumminkin kummankin luokan voittajat on jo kertaalleen haastateltu niin päätimme ottaa haastateltaviksemme Tomin ja Anssin.

Anssi Pesonen

[Laineet.fi] Kauanko olet harrastanut lajia?

[Anssi] Olen harrastanut kiteä reilut 5 vuotta

[Laineet.fi] Muistatko missä ja milloin koitit lajia ensimmäisen kerran?

[Anssi] Oulun Nallikarissa kesällä 2008, pienellä pumpattavalla joka ei meinannut pysyä
taivaalla hetkeäkään

[Laineet.fi] Olet kiinnostunut kisaamisesta Speed Challengen lisäksi. Mikä oli
ensimmäinen kisasi ja mitkä oli päällimmäiset fiilikset?

[Anssi] Ensimmäinen ratakisa minulla oli Kalajoella 2012 X-Gamesien yhteydessä järjestetyt
”Airush kite SM”, päällimmäiset fiilikset silloin olivat innostuneen jännittyneet ja
olihan ne jännät sekä todella tiukat kisat.

[Laineet.fi] Mikä on tähän mennessä paras sijoituksesi?

Paras sijoitus on ollut 2012 Airush kite SM:ssä, voitin silloin ratalautaluokan

[Laineet.fi] Mitä olet mieltä tällaisesta GPS-Speed kisakonseptista?

[Anssi] Tämä GPS-speed kisakonsepti on aivan loistava! Kiitokset siitä järjestäjille, jos
jotain muutosta toivoisin siihen, niin kesäkautta voisi jatkaa ainakin kuukauden
pitempään, tänä vuonna kovimmat tuulet sattuivat marraskuulle ja meri pysyi auki
vielä täällä pohjoisessakin.

[Laineet.fi] Kerro vähän sessiosta jolla ajoit tämä vuoden kisatuloksesi (paikka, olosuhteet,
välineet, fiilikset ym.)

[Anssi] Hailuodon Pöllässä ajoin tämän vuoden parhaan ja oman henkilökohtaisen ennätyksen
myös, mentiin jo edellisenä iltana Kaitsun kanssa autoilla sinne yöksi ja heti
auringon nousun aikaan mentiin vesille, keli ei ollut mikään todella kova, 10m2
leija oli sopiva, tuulen kulma oli melko optimaalinen oikealle ajamiseen, mutta
Pöllässä ongelmana oikealle ajamisessa on se että joutuu täydellä vauhdilla ajamaan
flätin loppumisen jälkeen aaltoihin, koko aamupäivä ajettiin speediä kunnes tuuli
laski eikä kannattanut enää jatkaa. Fiilikset oli todella hyvät koska tiesin että
omat enkat parenee.

[Laineet.fi] Jäikö tästä kaudesta jotain hampaan koloon? Kummatkin teistä paransi omia
henkilökohtaisia ennätyksiään.

[Anssi] Ei jäänyt mitään hampaan koloon, kerrankin ajettiin Kaitsun kanssa samassa paikassa
samaan aikaan kesän enkat ja vieläpä samanlaisilla leijoilla, laudathan meillä on
erilaiset joten niiden osuutta on vaikea arvioida, mutta yksi ero tuolloin Pöllässä
oli kun tultiin flätin jälkeiseen aallokkoon niin Kaitsu veti muutaman kerran lipat
täydestä vauhdista ja minä en kertaakaan, niin jäin vain miettimään että otinkohan
turhan varovaisesti aallokkoon tuloon enkä etsinyt kunnolla rajojani, mutta suurta
merkitystä tuolla tuskin on, koska Kaitsun 2s nopeuskin oli melkein 2kn suurempi
kuin minulla. Voin siis rehellisesti myöntää että Kaitsu oli nopeampi tänä kesänä ja
vei ansaitun voiton.

[Laineet.fi] Tärkeimmät vinkit aloitteleville Speed kuskeille?

[Anssi] Tasainen vesi tarpeeksi pitkältä matkalta jotta ehtii sen 10s mennä täydellä
vauhdilla, yli 10m/s tuuli sopivasta kulmasta, turvaetäisyydet kunnossa ja GPS josta
näkee joka vedon jälkeen 10s keskinopeuden. Sitten vaan treenaamaan, yli 30kn menee
rikki melko helposti ihan normi twintipillä ja sopivan kokoisella leijalla kunhan
olosuhteet on hyvät.

[Laineet.fi] Kiitoksia haastattelusta.

Tomi Kalatie

[Laineet.fi]Kauanko olet harrastanut lajia?

[Tomi] Ensimmäinen purjehdus tapahtui Päijänteellä punaiset Speedot jalassa kesällä 1991. Vuodet 2003-2008 jäi vesiaika vähille, mutta muutoi olen tyypillinen ”en voi luvata sitä tai tätä koska tuuliennuste….”.

[Laineet.fi] Muistatko missä ja milloin koitit lajia ensimmäisen kerran?

[Tomi] Olin keväällä -91 pistänyt kaikken irtoavan lihoiksi  ja pankkitilin tyhjäksi, jotta pääsin kiertelemään amerikkaa bussilla ja autolla viideksi viikoksi ristiin rastiin. Reissu päättyi San Franciscoon jossa kesällä on varmat tuulet. Siellä satuin Coyote Pointin rantaan jossa näin esimmäistä kertaa mitä purjelautailu voi olla. Suomessa olin nähnyt vain 25kg painoisia ämpärimuovi lautoja onnettomassa tuulessa, eikä se ollut erityisemmin kiehtonut. Mutta nämä kaverit meni lujaa ja tekivät hyppyjä…touhu näytti siistiltä.

Kotiin palattua rahat riitti niukin naukin perunoihin, joten mitään varusteita ei tullut hankituksi.  Pari kuukautta tein kahta työtä ja sain massia tilille ja aivan sattumalta menin viikonlopuksi kaverin mökille, jossa saunoessa huomasin pihalla olevan purjelaudan. Siltä istumalta sitä lähdettiin kokeilemaan. Yllätykseksi pääsin takaisin sille rannalle mistä lähdinkin ja seuraavana päivänä uudet sessiot.  Viikon päästä pongasin lehdessä myynnissä olleen mökkilaudan purjeine, puomeine ja mastoineen tasan 1000 markkaa. Hetkessä Ten Cate Mega vai oliko se Spacer oli minun. Eka kausi päättyi räntäsateessa Espoon pitkäjärvellä.

Seuraavana kesänä lauta vaihtui Bic Astro Rockiin ja purjeeksi tuli mikä lie 6m2 läpi latta viritys. Pian emäntä jo käskikin ostamaan pakun, jotta ei tarvinnut märkien purjeiden seassa matkustaa. Pitsiverhoillulla paku-hotellilla tulikin sitten reissailtua kelien perässä. Eka ulkomaan reissu tosin tehtiin lentäen Tarifaan jossa majoituksena oli rannalle pystytetty teltta aitoon Turhapuro tyyliin.

[Laineet.fi] Olette kummatkin kiinostuneet kisaamisesta Speed Challengen lisäksi. Mikä oli ensimmäinen kisasi ja mitkä oli päällimäiset fiilikset?

[Tomi] Eka kisa oli Fun luokan ratalähtö Yyterissä -97 tai -98 jossa mukana oli liki 30 tyyppiä. Oma tavoite oli päästä rata ympäri. Rata tuli kierrettyä ja olin viimeinen hyvällä marginaalilla.

En tiennyt kisa varusteista juuri mitään, saati että sellaiset olisi ollut käytössä. Trimmaminen oli myös alkeellista. Lautoja oli kaksi ja molemmissa yksi evä. Purjeita oli myös kaksi ja niillä mentiin. Oma tavoite oli tuo radan kiertäminen ja se onnistui, joten fiilis oli tietenkin hyvä. Suhtaudun edelleen kisaamiseen rennosti, joten aina on hyvä fiilis jos vaan tuulee.

[Laineet.fi] Mikä on tähän mennessä paras sijoituksesi?

[Tomi] Formulassa olin joskus neljäs, Raceboardissa voitin yhden kisan ja Slalomissa tuli 2013 kaudella kovan tuulen lähdöistä kolmosia ja kisoista taisi tulla parhaillaan viides sija.

[Laineet.fi] Mitä olette mieltä tällaisesta GPS-Speed kisakonseptista?

[Tomi] Hyvä konsepti on, kun tuloksia voi tehdä silloin kun on aikaa ja keliä. Harmi, että kaikki flätti paikat on niin kaukana täältä etelästä, etten ole koskaan päässyt sileässä ajamista kokeilemaan. Tällä kaudella myös tuulet oli heikkoja, joten sessioita tuli vain kaksi ennen kisan päättymistä.

[Laineet.fi] Kerro vähän sessiosta jolla ajoit tämä vuoden kisatuloksesi (paikka, olosuhteet, välineet, fiilikset ym.)

[Tomi] Mellstenin ranassa itä/itä-kaakko keli 9-14m/s, choppia/mainikia, joten vautia kerättiin aaltojen välissä, mutta 10s aika tarkoittaa näillä vauhdeilla 170m matkaa + kiihdytys, joka pakottaa myös lentämään aaltojen yli, mikä taas syö vauhtia. Lautana oli iSonic 101 Selectin 35cm evällä ja rikinä MauiSails TR-8 6.6m2. Fiilis oli tässäkin hyvä, vaikka hieman korpesi se, että sileämmän veden alueella ei ollut tuulta.  Aaltojen ja tuulen shiftailun vuoksi oli pakko ajaa riskillä, joten läheltä piti tilanteitakin tuli.

[Laineet.fi] Jäikö tästä kaudesta jotain hampaan koloon? Kummatkin teistä paransi omia henkilökohtaisia ennätyksiään.

[Tomi] Kyllä tavoite oli vähintään 35 solmua, mutta kun ei ollut kelejä, niin ei tullut solmujakaan. Onhan se hyvä jättää vähän löysää tuleville vuosille.

[Laineet.fi] Tärkeimmät vinkit aloitteleville Speed kuskeille?

[Tomi] Käytän MauiSailsin purjeita, jotka poikkeaa trimmeiltään muista jonkin verran. Mutta outhaul saa olla löysä ja mastoliiki taasen hieman slalom trimmiä kireämpi. Speedissä ajetaan kuitenkin varsin alas, joten spinnumaisuus tuo vetoa ja twist taas tekee purjeesta hallittavan jyrkillä kulmilla. Itse pidän myös pitkistä trapetsinaruista, eli säädettävät 28-34” on yleensä lähellä maksimia. Mastonjalka tulee laittaa slalom trimmiä edemmäs, että lauta pysyy rauhallisempana. Normaali slalom asetuksilla paketista tulee pahasti vikuroiva hevonen kun veto kasvaa alas päin ajettaessa.  Sitten vaan tiukka ote puomista ja toivotaan parasta.

[Laineet.fi] Kiitoksia haastattelusta!